Onze pijlers

Image
Wij geven vorm en inhoud aan ons onderwijs op basis van de volgende 4 pijlers:

Sprankelende identiteit

Wij geloven in God die elk kind als uniek individu maakt en zo naar ons kijkt. Hij heeft het beste voor met ieder kind en wil dat het zich geliefd weet. Gods liefde geven wij handen en voeten door van onze leerlingen te houden. Zo mogen er stuk voor stuk zijn: zij zijn waardevol voor God én waardevol voor ons. Wij verweven actief burgerschap met onze sprankelende identiteit en passen dit toe in alle vakken. Wij vinden het belangrijk onze leerlingen op te leiden tot burgers die actief participeren in de samenleving. Wij werken aan sociale en maatschappelijke competenties. Ons doel is kinderen goed te laten functioneren in een pluriforme democratische samenleving. Daarbij is het van belang dat zij zich bewust zijn van diversiteit en de acceptatie daarvan. Wij beschouwen school als oefenplaats voor democratisch burgerschap.


Toekomstgericht onderwijs

Basisvaardigheden als taal (lezen en schrijven) en rekenen vormen een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Kunnen lezen en schrijven is van groot belang en heeft grote invloed op het toekomstperspectief van kinderen. In ons onderwijs sluiten we aan bij de gaven en talenten van onze leerlingen. Wij leiden hen op tot kritische denkers met een onderzoekende houding, die oog hebben voor elkaar en leren samen te werken. Wij besteden aandacht aan nieuwsgierig denken, innovatief (of anders) denken, creativiteit en digitaal onderwijs.

Samen leven en samen werken

De pijler samen leven en samen werken willen wij tot in de vezels voelen met elkaar. Wij beschouwen de school als een kleine en veilige mini-maatschappij, waar wij kinderen leren (ervaren) samen te leven en te werken. Leerlingen ontdekken eigen talenten en behoeften, maar ook die van anderen. Samen leven en samen leren is verweven met burgerschap: wij leren kinderen actief te participeren in de maatschappij in verbondenheid met elkaar.

pijlers

Duurzaamheid

Dagelijks leren wij onze kinderen afval te scheiden, hun broodtrommel leeg te eten en de kraan op tijd dicht te draaien. We behandelen begrippen als plastic soep en opwarming van de aarde. Maar ons streven gaat een stap verder: wij leren onze leerlingen niet alleen wat duurzaamheid is, maar vooral hoe zij daar nu zelf al kunnen bijdragen. Wat wij vandaag doen met elkaar, heeft gevolgen voor de mensen die nu en in de toekomst op aarde van onze God mogen leven.